Over MelCura

Vragen om hulp is een moedige stap

Om hulp vragen in tijden van onveiligheid, onzekerheid en het onbekende, toont kracht en opent de deur naar nieuwe mogelijkheden. Wij helpen je deze onzekerheid aan te gaan zodat je weer vertrouwen in jezelf kan voelen en durft te verbinden met anderen.

“Cliënt centraal maar toch schuwen jullie niet de vinger op de zere plek te leggen. Client aanspreken op verantwoordelijkheden, geen zoete broodjes bakken maar veiligheidsissues bespreekbaar maken”
Ketenpartner

Wat kunnen wij voor je doen?

MelCura werkt middels verbinding, zowel naar client als ketenpartner. Wij geloven dat oprechtheid leidt tot grotere successen en vertrouwen. Daarbij nemen wij verantwoordelijkheid, mits deze gezamenlijk gedragen wordt. De medewerkers hebben passie voor het werk en werken met onze doelgroep, waar we trots zijn op de stappen die onze clienten maken. Niet voor niets zijn dit onze kernwaarden!

Onze specialisaties zijn onder andere:

Wat brengen wij mee?

Heb jij vragen? Hier zijn onze antwoorden.

De expertise van Melcura is in basis voor iedereen toegankelijk.
Voor gefinancierde hulpverlening heeft u een verwijzing en/of beschikking nodig van de gemeente (wijkcoach, jeugdconsulent, WMO regisseur/ consulent), huisarts, medisch specialist of jeugdbeschermer.
Wanneer u zonder beschikking en/of verwijzing gebruik wilt maken van ons aanbod, neemt u dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken via het contact formulier.

Afhankelijk van de indicatie krijgen cliënten een aantal zorguren per week toegewezen. Wij werken met zowel Jeugdwet-indicaties als indicaties vanuit de Wmo en hebben een contract met alle 14 Twentse gemeenten. Bij indicaties vanuit de Wmo wordt er door het CAK een eigen bijdrage berekend van maximaal €21 per maand. Meer informatie vindt u op www.hetcak.nl. Bij indicaties vanuit de jeugdwet wordt geen eigen bijdrage gevraagd.
In basis streven wij ernaar om geen wachtlijsten te hanteren. Gevraagde hulp is immers vaak nodig of gewild op korte termijn. Wel kan het zijn dat een hulpverlener bij MelCura niet beschikbaar is op moment van de aanvraag. Uiteraard denken we dan actief met jou mee in oplossingen zodat de gevraagde hulp zo snel mogelijk beschikbaar is.
MelCura doet haar uiterste best om je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het verlenen van hulpverleningis echter mensenwerk, en dit betekent dat onze hulpverlening niet altijd foutloos verloopt, of niet volgens uw verwachtingen plaatsheeft. In dat geval adviseren wij je om eerst in gesprek te gaan met de betrokken zorgverlener of met zijn of haar eindverantwoordelijke. Vaak lost zo’n gesprek het probleem op. Is dit niet het geval, dan kun je een klacht indienen. Hiervoor verwijzen we je naar deze link voor het klachtenregelement.
  • Stap 1: Kennismaken door een gesprek
    • Samen plannen we een gesprek om elkaar te leren kennen. In dit gesprek bespreken we de situatie en hoe we met elkaar verder gaan. 
  • Stap 2: Samen de hulpvraag uitwerken door een hulpverleningsplan op de stellen
    • Het opstellen van het hulpverleningsplan doen we in gezamenlijkheid. Het plan wordt (deels) opgesteld waarin alle betrokkenen worden meegenomen. 
  • Stap 3: Hulpverlening starten passend bij het gezamenlijke plan
    • Op basis van de persoonlijke situatie waarbij veiligheid belangrijk is zetten we passende hulpverlening in. 
  • Stap 4: Evalueren en indien nodig bijstellen 
    • Elk half jaar plannen we een evaluatie in. Uiteraard kan dit ook eerder wanneer het moment erom vraagt. Wanneer blijkt dat het hulpverleningsplan niet meer actueel is zullen we deze gezamenlijk bijstellen. 
Wij komen bij de clienten thuis. Veel mensen vinden het prettig dat dit in hun vertrouwde omgeving gebeurt. Ook kunnen onze hulpverleners zich zo een beeld vormen van iemands situatie thuis. Wanneer het thuis om welke reden dan ook niet kan kijken we samen naar een andere (veilige) plek waar het kan en fijn is.
Samen met je hulpverlener bespreek je en maak je afspraken over hoe en wanneer jullie elkaar kunnen bereiken. Wij hebben geen 24 uurs bereikbaarheidsdienst.

Onze jeugdhulpverleners zijn allen SKJ geregistreerd en is een garantie voor de bewaking van de deskundigheid en kwaliteit.


Het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) is hét beroepsregister voor jeugdprofessionals in Nederland en daarin vind je de namen van alle jeugdprofessionals. Dit register is openbaar. Jaarlijks volgens onze jeugdhulpverleners aanvullende opleidingen.


Zowel onze casemanagers als jeugdhulpverleners nemen deel aan intercollegiaal overleg in de vorm van intervisie en supervisie.


Al onze hulpverleners zijn opgeleid in het werken met ouderverstotingsproblematiek en partnergeweld.


MelCura beschikt over een geldig kwaliteitskeurmerk HKZ Kleine Organisaties welke is getoetst en afgegeven vanuit de Kiwa.

Daarnaast wordt het kwaliteitsmanagementsysteem van MelCura jaarlijks gescreend en getoetst door een onafhankelijke auditor die is aangesloten bij de Kiwa.


De HKZ-norm is specifiek ontwikkeld voor kleine zorgorganisaties om te voldoen aan de geldende eisen. Tevens streven wij ernaar om onze hulpverlening binnen onze organisatie continue te verbeteren.

Vanaf 1 juli 2013 is de wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van kracht. De wet stelt het gebruik van de meldcode verplicht voor professionals bij (mogelijke) signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode bestaat uit een stappenplan, waarin staat wat je als professional moet doen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Doel van de wet is niet het melden maar hulp op gang krijgen.

Al onze medewerkers zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijk te achten informatie.

MelCura volgt bij signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling het Protocol Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Dit houdt in dat wij signalen met cliënten bespreken en samen met eventuele andere instanties op zoek te gaan naar de nodige hulp en deze op gang te krijgen.

 

Het keurmerk van de LVAK (Landelijke Vakgroep Aandachtsfunctionarissen Kindermishandeling) toont aan dat dit protocol aan alle wettelijke eisen voldoet. Dit is een wettelijke verplichting die voor alle professionals in het sociaal domein geldt.

Het verzamelen en opslaan van persoonlijke gegevens gebeurt volledig in overeenstemming met de AVG.
Lees hier ons volledige privacyverklaring en reglement

Voor al het zorggeld dat wij besteden gelden uitgebreide verantwoordingsverplichtingen.
Voor Wmo en jeugdhulpverlening leggen wij verantwoording af conform de protocollen die hiervoor zijn opgesteld door de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten).


Elk jaar leveren wij productieverantwoordingen en accountantsverklaringen in bij alle inkopende gemeenten.
Ook hebben wij de Governancecode Hulpverleningopgenomen in onze statuten. Dit is een instrument om je bestuur en toezicht zo in te richten dat deze bijdragen aan het waarborgen van goede zorg, aan het realiseren van de maatschappelijke doelstelling van zorgorganisaties en aan het maatschappelijk vertrouwen.

Dit is waarom je kiest voor MelCura

Doelgericht

Wij zijn in staat de daadwerkelijke problematiek snel bloot te leggen en te benoemen

Snelschakelend

Wij kunnen snel inspringen bij urgentie waarbij de juiste hulpverlening direct geboden kan worden.

Complexe problematiek

Wij zijn goed thuis in de complexe problematiek waarbij doortastend gehandeld moet worden.

Kennis en kunde

Wij hebben een vakkundig team van breed opgeleide medewerkers met ieder zijn/haar achtergrond en/of expertise

Specialisatie

Wij zijn gespecialiseerd in partnergeweld/ intieme terreur, ouderverstoting, uitbuiting , huiselijk geweld en kindermishandeling.

No Nonsens

Wij benoemen wat we zien ook wanneer dit niet gezegd mag worden.

specialisatie

Scroll naar boven