Over MelCura
Vragen om hulp is een moedige stap
Om hulp vragen in tijden van onveiligheid, onzekerheid en het onbekende, toont kracht en opent de deur naar nieuwe mogelijkheden. Wij helpen je deze onzekerheid aan te gaan zodat je weer vertrouwen in jezelf kan voelen en durft te verbinden met anderen.
Wat kunnen wij voor je doen?
MelCura werkt middels verbinding, zowel naar client als ketenpartner. Wij geloven dat oprechtheid leidt tot grotere successen en vertrouwen. Daarbij nemen wij verantwoordelijkheid, mits deze gezamenlijk gedragen wordt. De medewerkers hebben passie voor het werk en werken met onze doelgroep, waar we trots zijn op de stappen die onze clienten maken. Niet voor niets zijn dit onze kernwaarden!
Onze specialisaties zijn onder andere:
- Partnergeweld/ intieme terreur.
- Ouderverstoting.
- Huiselijk geweld en kindermishandeling.
- Uitbuiting.
- Kindermishandeling.
- Psychiatrie.
- Verslaving.
Wat brengen wij mee?
- Gespecialiseerd in complexe multi problematiek.
- Werken aan veiligheid middels het blootleggen, bespreken en doorbreken van onderliggende patronen.
- Een volwaardig regionale aanbieder binnen de 14 gemeenten.
- Een intensieve samenwerking met onze ketenpartners.
- De cliënt en/of het systeem met zijn kwetsbaarheden staan centraal.
- Een breedt, sterk gekwalificeerd, team met verschillende achtergronden en expertise waarbij we waar nodig samen optrekken.
- Laagdrempelig en rekening houdend met de specifieke behoefte van de client en ketenpartner..
Heb jij vragen? Hier zijn onze antwoorden.
Hoe kan ik mij aanmelden?
De expertise van Melcura is in basis voor iedereen toegankelijk.
Voor gefinancierde hulpverlening heeft u een verwijzing en/of beschikking nodig van de gemeente (wijkcoach, jeugdconsulent, WMO regisseur/ consulent), huisarts, medisch specialist of jeugdbeschermer.
Wanneer u zonder beschikking en/of verwijzing gebruik wilt maken van ons aanbod, neemt u dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken via het contact formulier.
Wat zijn de Indicaties en is er een eigen bijdrage?
Hebben jullie een wachtlijst?
Wat moet ik doen bij een klacht?
Wat is jullie werkwijze?
- Stap 1: Kennismaken door een gesprek
- Samen plannen we een gesprek om elkaar te leren kennen. In dit gesprek bespreken we de situatie en hoe we met elkaar verder gaan.
- Stap 2: Samen de hulpvraag uitwerken door een hulpverleningsplan op de stellen
- Het opstellen van het hulpverleningsplan doen we in gezamenlijkheid. Het plan wordt (deels) opgesteld waarin alle betrokkenen worden meegenomen.
- Stap 3: Hulpverlening starten passend bij het gezamenlijke plan
- Op basis van de persoonlijke situatie waarbij veiligheid belangrijk is zetten we passende hulpverlening in.
- Stap 4: Evalueren en indien nodig bijstellen
- Elk half jaar plannen we een evaluatie in. Uiteraard kan dit ook eerder wanneer het moment erom vraagt. Wanneer blijkt dat het hulpverleningsplan niet meer actueel is zullen we deze gezamenlijk bijstellen.
Waar vinden de gesprekken met mijn hulpverlener plaats?
Zijn jullie ook buiten kantoortijden bereikbaar?
Wat zijn de registraties en kwaliteitsbewaking ?
Onze jeugdhulpverleners zijn allen SKJ geregistreerd en is een garantie voor de bewaking van de deskundigheid en kwaliteit.
Het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) is hét beroepsregister voor jeugdprofessionals in Nederland en daarin vind je de namen van alle jeugdprofessionals. Dit register is openbaar. Jaarlijks volgens onze jeugdhulpverleners aanvullende opleidingen.
Zowel onze casemanagers als jeugdhulpverleners nemen deel aan intercollegiaal overleg in de vorm van intervisie en supervisie.
Al onze hulpverleners zijn opgeleid in het werken met ouderverstotingsproblematiek en partnergeweld.
MelCura beschikt over een geldig kwaliteitskeurmerk HKZ Kleine Organisaties welke is getoetst en afgegeven vanuit de Kiwa.
Daarnaast wordt het kwaliteitsmanagementsysteem van MelCura jaarlijks gescreend en getoetst door een onafhankelijke auditor die is aangesloten bij de Kiwa.
De HKZ-norm is specifiek ontwikkeld voor kleine zorgorganisaties om te voldoen aan de geldende eisen. Tevens streven wij ernaar om onze hulpverlening binnen onze organisatie continue te verbeteren.
Wat is de meldcode?
Hoe zit het met jullie geheimhoudingsplicht
Al onze medewerkers zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijk te achten informatie.
MelCura volgt bij signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling het Protocol Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Dit houdt in dat wij signalen met cliënten bespreken en samen met eventuele andere instanties op zoek te gaan naar de nodige hulp en deze op gang te krijgen.
Het keurmerk van de LVAK (Landelijke Vakgroep Aandachtsfunctionarissen Kindermishandeling) toont aan dat dit protocol aan alle wettelijke eisen voldoet. Dit is een wettelijke verplichting die voor alle professionals in het sociaal domein geldt.
Het verzamelen en opslaan van persoonlijke gegevens gebeurt volledig in overeenstemming met de AVG.
Lees hier ons volledige privacyverklaring en reglement
Legt MelCura financiële verantwoording af over het bestede zorggeld?
Voor al het zorggeld dat wij besteden gelden uitgebreide verantwoordingsverplichtingen.
Voor Wmo en jeugdhulpverlening leggen wij verantwoording af conform de protocollen die hiervoor zijn opgesteld door de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten).
Elk jaar leveren wij productieverantwoordingen en accountantsverklaringen in bij alle inkopende gemeenten.
Ook hebben wij de Governancecode Hulpverleningopgenomen in onze statuten. Dit is een instrument om je bestuur en toezicht zo in te richten dat deze bijdragen aan het waarborgen van goede zorg, aan het realiseren van de maatschappelijke doelstelling van zorgorganisaties en aan het maatschappelijk vertrouwen.
Dit is waarom je kiest voor MelCura
Doelgericht
Wij zijn in staat de daadwerkelijke problematiek snel bloot te leggen en te benoemen
Snelschakelend
Wij kunnen snel inspringen bij urgentie waarbij de juiste hulpverlening direct geboden kan worden.
Complexe problematiek
Wij zijn goed thuis in de complexe problematiek waarbij doortastend gehandeld moet worden.
Kennis en kunde
Wij hebben een vakkundig team van breed opgeleide medewerkers met ieder zijn/haar achtergrond en/of expertise
Specialisatie
Wij zijn gespecialiseerd in partnergeweld/ intieme terreur, ouderverstoting, uitbuiting , huiselijk geweld en kindermishandeling.
No Nonsens
Wij benoemen wat we zien ook wanneer dit niet gezegd mag worden.